سئو صفر تا صد تبدیل شدن به متخصص در ۶۰ روز!

دوره سئو آموزش جامع و کاربردی پروژه محور

آموزش سئو نه تنها برای متخصصین بازاریابی دیجیتال و مدیران وب بلکه برای صاحبان کسب‌وکارها و شرکت‌ها نیز اهمیت دارد. شما به عنوان متخصص سئو، با ابزارهای مختلف باید وضعیت کار خود را بررسی کنید و گزارشی از شرایط کاری خود تهیه کنید که علاوه بر سرچ کنسول ابزارهای زیر برای ایجاد یک گزارش جامع به شما کمک میکنند. برای شروع یادگیری سئو می‌توانید از منابع رایگان و معتبری مثل آموزش‌های جامع و به‌روز تابان آکادمی استفاده کنید. این آموزش‌ها شما را با اصول اولیه و مفاهیم کلیدی سئو آشنا می‌کنند. لینکسازی بین مقالات و صفحات مختلف سایت‌ها نیز بسیار مهم بوده و می‌تواند در یکپارچه سازی صفحات سایت شما و انتقال اعتبار بین آنها مفید باشد. در لینکسازی، انتخاب انکرتکست مناسب، لینک کردن صفحات مرتبط، رفع بروکن لینک‌ها و مواردی از این قبیل بسیار مهم هستند.

البته راهکارهایی برای معناگرایی وجود دارد که تا حدی اثبات شده هستند و در ادامه به آن‌ها می‌پردازم. ایده اصلی در معناگرایی این است؛ از کلمات مرتبط به کلمه کلیدی در صفحه استفاده شود. بعد از اینکه هدف جستجوی یک کلمه کلیدی را شناختید؛ حالا وقت آن است که پاسخ پرسش کاربر را بدهید. هر کلمه کلیدی در واقع یک پرسش است که در یک قالب یک کلمه گنگ یا واضح قرار می‌گیرد و شما باید منظور دقیق کاربر از این سوال را متوجه شوید. بدیهی است که گام بعدی آماده‌سازی این است که کلمه کلیدی صفحه و موضوع اصلی صفحه مشخص باشد.

تصاویر، اینفوگرافیک ها، فیلم‌های آموزشی مرتبط و …، هرکدام نوعی رسانه به شمار می‌روند که در صورت استفاده صحیح در محتواها می‌توانند تأثیرات شگفت‌انگیزی روی سایت‌تان داشته باشند. درواقع این کار باعث می‌شود که مدت‌زمان ماندن هر کاربر در سایت بیشتر شده و درنهایت بانس ریت شما کاهش یابد. یکی از نکته‌های مهم سئو داخلی که در اکثر موارد نادیده گرفته می‌شود، آدرس صفحات مختلف است؛ درصورتی‌که اگر شما در این بخش تمرکز نکنید، حتی در کوتاه‌مدت نتایج منفی خاصی نبینید قطعاً درگذر زمان خواهید دید. این دو تگی که در اختیار شماست، برای این ساخته‌شده‌اند که کمکتان کنند تا کاربران را قانع کنید که شما بهترین انتخاب برای آنان هستید بنابراین به‌خوبی از این فرصت استفاده کنید. بااینکه خود گوگل در چنین مواردی بسیار قدرتمند است و می‌تواند چنین لینک‌های را تشخیص داده و نادیده بگیرد، اما شما برای احتیاط هم که شده می‌توانید به کمک ابزار DisAvow گوگل، اثر هر لینکی که می‌خواهید را پاک کنید. اما شاید برایتان جالب باشد که یکی از روش‌هایی که می‌توانید از آن برای کسب بک لینک نیز استفاده کنید، اشتراک‌گذاری لینک‌های خودتان در آنان است.

برای پیدا کردن کلمات lsi می‌توانید کلمه کلیدی اصلی خود را در گوگل سرچ کنید. در پایین صفحه با 10 مورد از کلمات کلیدی مرتبط با صفحه روبه رو می‌شوید و با استفاده از آن‌ها می‌توانید محتوای خود را غنی و پربارتر کنید. طراحی و تولید محتوای صفحات با توجه به استاندارهای داده‌ای ساختار یافته تاثیر زیادی در افزایش رتبه سایت و ورودی آن دارد و می‌‌توان این موضوع را یکی از مهم‌ترین مباحث جانبی در آموزش سئو از صفر تا صد دانست. حال سایت‌هایی که از تعداد کلمات کلیدی به طور بیش از حد استفاده می‌کنند، از طرف گوگل جریمه می‌شوند و رتبه آن‌ها کاهش می‌یابد. در مقابل سایت‌هایی که از کیفیت مقالات خوبی برخوردارند و به اندازه کلمه کلیدی اصلی را به کار برده‌اند، به جایگاه مناسبی در سرچ گوگل می‌رسند.

یک صفحه ای که میخواهد در گوگل اول بشه، ابتدا سعی میکنه با سئو داخلی آن را بهینه سازی نماییم. اما در کلید واژه های خیلی پر رقابت، تقریباً غیر ممکن است که فقط با تغییرات داخل سایت اول بشویم. داشتن آدرس صفحات بهینه یکی از معیارهای سئو داخلی است که شاید به‌صورت مستقیم تأثیر آنچانی نداشته باشد، اما به‌صورت غیرمستقیم تجربه کاربری مخاطبان شمارا هدف می‌گیرد و روی انتخاب آنان در نتایج تأثیرگذار است. یکی از انواع بک لینک‌هایی که استفاده می‌شوند، بک لینک‌های sitewide هستند؛ این لینک‌ها معمولاً در تمامی صفحات وب سایت‌ها تکرار می‌شوند و به همین دلیل توانایی دریافت بازدید زیادی دارند و بیشتر اوقات برای تبلیغات استفاده می‌شوند. استراتژی پست مهمان یکی از بهترین روش‌های ساخت بک لینک است که در این آموزش سئو قصد معرفی آن راداریم. همان‌طور که میدانید بک لینک‌ها تقریباً مهم‌ترین فاکتور رتبه‌بندی در گوگل به شمار می‌آیند و تمامی سایت‌هایی که در رتبه‌های برتر قرار دارند، بک لینک‌های باکیفیتی گرفته‌اند.

اسکیما مارک آپ‌ها یا نشانه گذاری طرحواره، شکل جدیدی از بهینه سازی‌ها توسط گوگل است که نخستین بار در سال 2011 در موتورهای جستجو گوگل، Bing و یاهو ایجاد شدند. اسکیما کد می‌تواند به شما کمک کند تا داده‌های سایت خود را به صورت ساختار یافته به گوگل نمایش داده شوند. به این نکته توجه کنید که Schema Markup، کدی (HTML) است که به درک موتورهای جستجو از محتوای شما کمک می‌کنند. این در حالی است که Rich Snippetها، نتایج یا داده‌هایی هستند که شما آنها را در نتایج گوگل مشاهده می‌کنید. برخی از انواع اسکیما‌ها عبارتند از مقالات، کسب و کارهای محلی، نقد و نظرات، سوالات متداول.

ترافیکی که از گوگل وارد وب‌سایت شما می‌شود چند مشخصه دارد که خاص گوگل است. من مهدی محمدی هستم و از شما دعوت می‌‌کنم تا پایان آموزش رایگان و صفر تا صد سئو با من همراه باشید. ما در خبرنامه تریبون نیز آخرین اخبار حوزه سئو را هر هفته برای کاربران ارسال می‌کنیم تا همواره از تغییرات این حوزه مطلع باشید. اگر سایت شما در حوزه ای است که رقابت بالایی دارد و می خواهید از آن کسب درآمد کنید، بدون شک به سئو نیاز دارید. با استفاده از این ابزار می توانید محتواهای با کیفیتی نوشته و آن ها را به درستی سئو کنید تا با جذب بهتر مخاطبان به سایت خود، رتبه های بالاتری را به دست آورید.

برای رسیدن به اهداف سئو؛ باید تیم مقاله‌نویسی حرفه‌ای داشته باشید. لینک‌بیلدینگ فروشگاه‌های آنلاین را اگر بخواهید بدون رپورتاژ و کاملا کلاه سفید انجام دهید بسیار چالش‌برانگیز است. بنابراین ما یک محصول و یک محتوا داریم با ۲ آدرس و این یعنی محتوای تکراری. خیلی از نکاتی که تا اینجا آموخته‌اید در سئو فروشگاه اینترنتی هم اجرایی هستند. چنانچه گوگل نتوانسته باشد در ۹۰ روز گذشته داده‌های کافی جمع‌آوری کند این بخش نمایش داده نمی‌شود. برای از بین بردن ارورهای بخش coverage کارهای زیادی باید صورت گیرد.

در بین این وب‌سایت‌ها سایت medad.io به نظر می‌آید حرفه‌ای تر است و می‌توانید از این وب‌سایت استفاده کنید. ضمن اینکه علاوه بر این وب‌سایت‌ها می‌توانید از سرویس‌های وبلاگ‌نویسی قدیمی مانند بلاگفا و… نیز استفاده کنید. چند سالی است در ایران نیز سایت‌های وبلاگ نویسی و نویسندگی رواج پیدا کرده‌اند. اگر مقاله خیلی مناسبی نوشته‌اید که واقعا به آن افتخار می‌کنید می‌توانید برای اعضای لیست ایمیل خود ایمیل ارسال کنید و آن‌ها را از انتشار این مقاله مطلع کنید تا اگر دوست داشتند به این مقاله لینک بدهند. تجربه کاربری یکی از ۳ ضلع مثلث سئو جدید در کنار ارتباط و اعتماد است. بخش بهینه‌سازی معنایی را می‌توان هم در بخش آماده‌سازی انجام داد و هم در بخش نوشتن.

کلمه کلیدی به عبارت‌هایی گفته می‌شود که کاربران در گوگل جستجو کرده که این دسته از کلمات با زمینه کاری ما مرتبط هستند. هر چقدر در تحقیق کلمات کلیدی سئو دقت کافی به خرج دهیم به نفع ما خواهد بود. XML Sitemap یا نقشه سایت یک فایل است که به صورت داوطلبانه توسط متخصص سئو تهیه می‌شود و شامل فهرستی از صفحات مهم سایت است. این فایل به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به راحتی بتوانند صفحات سایت را پیدا و ایندکس کنند. بهتر است که فایل سایت مپ پس از ساخته شدن به سرچ کنسول معرفی شود.

البته این بستگی به میزان زمانی که روزانه صرف یادگیری و تمرین می‌کنید، دارد. همچنین، سئو یک فرآیند مداوم و تجربی است و باید به‌طور مداوم اطلاعات خود را به‌روز کنید. سایت‌های رقیب را با استفاده از ابزارهای مانند Ahrefs و SEMrush تحلیل کنید تا استراتژی‌های موفق آن‌ها را درک کنید. ما در آکادمی دیجیتال مارکتینگ سعی میکنیم به صورت روزانه محتوا آموزشی رایگان برای شما در بخش بلاگ قرار دهیم. تنها با مطالعه بخش بلاگ مهدی عراقی میتوانید سطح سواد دانش خود را اگر که تازه کار هستید به طرز چشمگیری افزایش دهید. نظر شما چیست؟ آیا از این آموزش سئو راضی بودید؟ نتایجی که پس از مطالعه آن گرفتید چیست؟ خیلی خوشحال می‌شویم نظراتتان را در بخش کامنت ها بنویسید.

از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین برای ارتباط با کارفرمایان و معرفی خدمات خود استفاده کنید. نمونه کارهایی از پروژه‌های آزمایشی خود بسازید و آن‌ها را در پلتفرم‌های آنلاین به اشتراک بگذارید. یعنی اینکه شما چیزی برای ارائه دارید که ارزش آن بیشتر از رقیب شماست و این را باید مخاطب بداند. بنابراین همیشه سعی کنید این دکمه‌ها ها را در دسترس افراد قرار دهید. برای افرادی که در این زمینه دانش خاصی ندارند، درک اینکه چرا چنین اتفاقی روی می‌دهد سخت است!

البته که جهت یادگیری بهتر مسائل، مشکل در پروژه در ابتدا ایجاد شده و بعد از آن توسط مدرس رفع خواهد شد تا بصورت عملی درک بهتری از مشکل و رفع آن داشته باشید. با توجه به افزایش چشم گیر اهمیت بازاریابی در تمامی کسب و کارها، مخصوصا پس از دوران کرونا به جرات میتوان گفت پررونق ترین حوزه دیجیتال مارکتینگ سئو است. در نهایت اگر سوالی در ذهنتان پیش آمده است که آیا من برای ورود به این دوره باید طراحی سایت ( برنامه نویسی) بلد باشم پاسخ خیر است. شما برای اینکه یک سئو کار موفق شوید نیاز به دانش برنامه نویسی و یا حتی طراحی سایت ندارید پس با خیال راحت میتوانید اقدام به خرید این دوره نمایید. یک دوره رایگان و گام به گام که با آن می‌توانید تکنیک‌‌های سئو را به صورت رایگان و کامل بیاموزید.

همانطور که می دانید در دنیای آموزش سئو، موضوع ایجاد لینک‌های منفی برای وبسایت شما بسیار مهم می‌باشد. وبسایت ما نیز مستثنی نبوده و رقبای عزیز زحمت کشیده و برای ما لینک‌های مخرب ایجاد کرده‌اند، ممکن است این موضوع برای شما هم اتفاق بیفتد. همانطور که در بحث آموزش سئو در دوره سئومستر این موضوع را بیان کردم اما با توجه به نیاز و همینطور درخواست خیلی از دوستان تصمیم گرفتم تا این روش ایندکس سریع را به شما معرفی کنم تا بتوانید صفحات سایت خودتان را سریع تر ایندکس نمایید. یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار‌هایی که برای پیدا کردن کلمات کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزار Google Keyword Planner است. شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین دلیل محبوبیت این ابزار رایگان بودن آن می‌باشد.

به علت اهمیت بسیار زیاد بازاریابی محتوا در سئو؛ من یک ماژول دوره جامع را به صورت کامل به بازاریابی محتوایی در سئو اختصاص دادم. شما در یک فروشگاه متوسط؛ احتمالا ۲ یا ۳ دسته‌بندی مهم دارید که قابلیت جذب ترافیک زیادی دارند. خوشبختانه مدیران سایت‌های فروشگاه اینترنتی خیلی بیشتر به فکر سئو وبسایتشان هستند. البته من مخالف لینک دادن از متن صفحه محصول به سایر محصولات یا… هستم. ایجاد لینک در وردپرس به این صورت است که یک بخش متن را انتخاب می‌کنید.

گوگل امکانی دارد که شما می‌توانید با پرداخت مبلغی مشخص درازای هر کلیک تا مدت مشخصی در رتبه‌های برتر قرار بگیرید و از این طریق ترافیک به دست آورید. یکی از اصطلاحاتی که در هنگام آموزش سئو با آن مواجه می‌شوید نتایج طبیعی است که به معنای تمامی سایت‌هایی است که به خاطر سئو رتبه‌های خوبی گرفته‌اند و نه با پرداخت پول به گوگل. افرادی زیادی بوده‌اند که به دلیل اطلاع نداشتن از قوانین ریدایرکت و نحوه انجام آن، وب‌سایت خودشان را نابود کرده‌اند و اعتبار صفحاتی که ماه‌ها برایشان زحمت‌کشیده‌اند را ازدست‌داده‌اند. به کمک این الگوریتم، حتی اگر شما کلمات کلیدی اشتباه را تایپ کنید، گوگل هرگز نتایج را به‌صورت خالی به شما نمایش نخواهد داد و به کمک هوش مصنوعی بالا، به‌سادگی متوجه منظور شما می‌شود. توضیح بالا، به‌سادگی مفهوم کلمه کلیدی را به شما می‌رساند؛ اما اگر مقداری بخواهیم در این زمینه دقیق‌تر شویم، حتماً با عنوانی به نام انکر تکست روبرو خواهیم شد. درواقع انکر تکست همان لینکی است که به یک وب‌سایت داده می‌شود؛ حالا آن متنی که شما با کلیک روی آن به یک وب‌سایت وارد می‌شوید، به‌عنوان انکر تکست شما شناخته می‌شود و همان کلمه کلیدی شماست.

یکی از فرهنگ‌های غلطی که در دنیای وب ایران هنوز هم وجود دارد این است که ما نباید به سایت‌های دیگر لینک بدهیم زیرا از اعتبار ما کاسته و به آنان اضافه می‌شود! درصورتی‌که در کشورهای اروپایی و آمریکا چنین چیزی وجود ندارد و وب سایت‌ها به‌راحتی به یکدیگر لینک می‌دهند اما در آنجا هم دریافت بک لینک به‌صورت طبیعی سخت است. بنابراین قبل از اینکه پروژه‌های سئو مانند بک لینک سازی را شروع کنید، مطمئن شوید که صفحاتی که قصد سرمایه گذاری بر رویشان را دارید اسپم نبوده و دارای کیفیت بالایی هستند. به خاطر همین نیز گوگل نسبت به این صفحات همیشه سخت گیری زیادی دارد. در گذشته به دلیل اینکه هنوز الگوریتم‌های این موتور جستجو آنقدر قوی نبودند، صفحات زیادی را در رتبه‌های برتر می‌دیدید که می‌توانستند روی افکار، سلامتی و … شما اثر منفی بگذارد. یکی از مفاهیم بسیار مهم دنیای سئو هدف جستجوی کاربر است؛ در ابتدا باید به شما بگوییم که هدف تولید صفحه با هدف جستجوی کاربر متفاوت است و هردو به اندازه خود در رتبه گرفتن شما تأثیر دارند.

گام اول این است که خروجی‌های اکسلی که از کیوردپلنر و ابزارهای دیگر گرفتیم را وارد ابزار سئو کبوتر کنیم. به همین علت تصمیم گرفتم یک ابزار برای این کار طراحی کنم تا این کار را ساده‌تر کند. مثلا بعد از ۳ ماه از آغاز پروژه؛ اگر کارفرما از شما گزارش بخواهد باید اطلاعات دقیق و قابل سنجش ارائه دهید. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید ممکن است در یک جستجو؛ به قدری اسنیپت‌های اضافی در SERP وجود داشته باشد که حتی رتبه اول هم CTR بالایی نتواند کسب کند. با شرکت در یک دوره چه به‌صورت حضوری و چه غیرحضوری، شما این فرصت را دارید تا سوالات و مشکلات خود را از یک مدرس کاربلد و حرفه‌ای بپرسید. برای اثربخشی این دوره‌ها، بهتر است در کلاس‌هایی شرکت کنید که بخشی از آن به‌صورت کارگاه باشد تا شما بتوانید مواردی را در واقعیت به‌صورت عملی ببینید و تمرین کنید.

گوگل به وب‌سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند در رتبه‌بندی‌های خود اولویت می‌دهد. بنابراین، برای بهبود سئو و افزایش اعتماد کاربران، مهم است که وب‌سایت خود را به HTTPS ارتقا دهید. این الگوریتم گوگل که در سال ۲۰۲۲ آخرین آپدیت آن منتشر شده، و همانطور که از اسمش پیداست شامل قوانین سخت گیرانه گوگل در رابطه با صفحاتی است که ارتباط مستقیمی با سلامت و پول کاربر دارد. سایت‌های فروشگاهی که کاربران در آن‌ها محصولی را خریداری می‌کنند یا سایت‌هایی که محتواهای پزشکی و آموزشی که مستقیم با سلامت افراد سر و کار دارند در زیر ذره‌بین این الگوریتم هستند. از طرفی الگوریتم YMYL ارتباط و درآمیختگی زیادی با الگوریتم EAT دارد و بر اساس فاکتورهای این الگوریتم که در بالا گفته‌ایم قوانین خود را بر روی رتبه بندی صفحات اعمال می‌کند. الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک می‌کند تا معنای کلی یک جستجو را درک کند، نه فقط کلمات کلیدی خاصی که در آن استفاده شده‌اند.

همچنین مجموعه آموزش‌های رایگان بسیار زیادی در بخش بلاگ و صفحه آموزش سئو مجموعه SEOEDU قرار داده شده‌اند که سعی شده است به روزترین مطالب براساس مستندات گوگل در آن گذاشته شوند. به طور کلی می‌توان گفت که ریپورتاژ خبری برای سئو خارجی بسیار مناسب است و می‌تواند گزینه‌ی خوب و ایده آلی برای بک لینک‌ها باشد. در آموزش صفر تا صد سئو تا حدودی با اهمیت بک لینک‌ها آشنا شده‌اید و اکنون می‌توانید میزان اهمیت ریپورتاژ را بهتر درک کنید. لینک سازی خارجی یا بک لینک، پیوندی است که ما در سایت‌هایی غیر از پلتفرم خود قرار می‌دهیم تا اعتبار و ارزش خود را نزد گوگل افزایش دهیم. همچنین با لینک سازی خارجی می‌توان کاربران را از سایت‌های دیگر به سایت خودمان هدایت کنیم و از این طریق مخاطبان خود را افزایش دهیم. به طور کلی به وسیله‌ی لینک سازی خارجی باید لینک صفحات سایت را تا حد امکان در سایت‌‌های مختلف قرار دهیم تا خزنده‌های گوگل راحت‌تر ما را پیدا کرده و بشناسند.

سئو تکنیکال به جنبه‌های فنی وب‌سایت اشاره دارد که بر روی تجربه کاربر و قابلیت خزیدن و ایندکس‌شدن توسط موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارد. این جنبه‌ها شامل بهبود سرعت بارگذاری صفحات، پاسخگویی موبایل، ساختار داده‌های نشانه‌گذاری شده، امنیت وب‌سایت و غیره است. درک نیت پشت جستجوهای کاربران بخش حیاتی دیگری از فرآیند آموزش صفر تا صد سئو رایگان است. باید تحلیل کنید که کاربران با جستجوی کلمات کلیدی خاص، دنبال چه نوع اطلاعاتی هستند. آیا آن‌ها به دنبال خرید هستند، اطلاعات می‌خواهند یا به دنبال یافتن یک مکان خاص هستند؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا محتوایی تولید کنید که دقیقا با نیازهای آن‌ها مطابقت دارد. این فرآیند از تحلیل کلمات کلیدی گرفته تا بهینه‌سازی محتوا و ساختار وب‌سایت و همچنین ایجاد استراتژی‌های لینک‌سازی و بهبود تجربه کاربری را شامل می‌شود.

از آنجا که ۱/۵ سایت‌های دنیا و ایران با وردپرس ساخته شده‌اند؛ تصمیم گرفتم سئو سایت‌های وردپرسی را آموزش دهم. در ادامه آموزش سئو مبتدی تا پیشرفته می‌خواهم شما را با نکات مهم سئو وردپرس اشنا کنم. با جستجوهایی مثل این می‌توانید افراد را پیدا کنید و باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و درخواست خود را مطرح کنید. افرادی که نظرشان را برای شما ارسال کرده‌اند احتمال خیلی بیشتری دارد به صفحه‌ای بک‌لینک بدهند که نظرشان در آن وجود دارد. یعنی در سال اول تمام بک‌لینک‌های رپورتاژآگهی به صفحه اصلی داده شود.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/