راهنمای استفاده از Schema Markup برای Featured Snippetها!

آموزش استفاده از داده‌های ساختاریافته Schema Markup برای وب‌سایت توت وب ،طراحی وب

داده‌های ساخت‌یافته یک روش برای برقراری ارتباط با ربات‌های موتور جستجو است. اضافه کردن نشانه‌گذاری schema در وردپرس به موتورهای جستجو کمک می‌کند وبسایت شما را بهتر درک کنند. با نشانه گذاری یا به اصطلاح استفاده از اسکیما مارک آپ به موتورهای جستجو آدرس صفحه مشخصی از سایت یا محصول و آدرس مکان، شماره تلفن و … را می دهید تا سایت شما را سریع تر پیدا کند. پیدا کردن سایت توسط موتورهای جستجو یعنی نشان دادن سایت به کاربران و افزایش احتمال نرخ کلیک. طبق تحقیقات و آماری که در این زمینه وجود دارد سایت هایی که از اسکیما مارک آپ استفاده می کنند نسبت به سایت رقبا 15 تا 20 درصد افزایش نرخ کلیک داشته اند.

بطوریکه ممکن است شما جایگاه سوم را در نتایج گوگل کسب کرده باشید ولی تعداد ورودی شما از کسی که جایگاه دوم را در همان عبارت دارد بیشتر باشد. در ادامه ابزار Testing به شما کمک می کند که چه مقاله ای در نتایج جستجو مشابه با مقاله یا صفحه سایت شما است. برای این کار ابتدا کدهای مربوط به HTML سایت را دانلود و آن را سورس کد یا سیستم مدیریت محتوا (CMS) ، Paste کنید. همراه سایت کلیک اول باشید تا روش اضافه کردن و به کارگیری کد اسکیما یا Schema Markup را آموزش دهیم. خیلی آسان است، درست است؟ اکنون که اصل اصلی را درک کرده اید، می توانید قالب خود را بر اساس محتوای وب سایت خود بسازید.

به نتایج جستجوی بالا توجه کنید… این نتایج اصطلاحاً Rich Search Results یا جستجوی غنی نامیده می‌شوند. نحوه نمایش این نوع وبسایت‌ها به دلیل پیاده‌سازی نشانه‌گذاری schema در وردپرس است. تشخیص تاریخ و زمان برای موتورهای جستجو کار مشکلی است، همه این ها به علت تفاوت درچگونگی فرمت تاریخ هاست که آیا مورد جستجو شده مربوط به حوادث گذشته است یا زمانبندی برای آینده. واقعیت این است که موتور های جستجو همانند همه کامپیوتر ها در تشخیص دادن مواردی از این قبیل کند ذهن هستند. موتورهای جستجو صفحات مرتبط با جستجوی کاربر (Query) را جستجو و به کاربر نمایش می دهد.

موتورهای جستجو مانند گوگل دنبال درک عمیق‌تر و دقیق‌تر از محتوای صفحات وب هستند. اسکیما به آن‌ها اجازه می‌دهد اطلاعات موجود در صفحات شما را به‌صورت ساختاریافته دریافت کنند. در حال حاضر 803 نوع طرحواره در Schema.org  فهرست شده است، اما طبق وب سایت خود، گوگل تنها تعداد معدودی از آنها را پشتیبانی می کند. گوگل اشاره کرد که ممکن است در آینده از فرمت های بیشتری پشتیبانی کند. باید قالبی را انتخاب کنید که با Markup Schema یا نشانه‌گذاری Schema همخوانی داشته باشد. برخی بخش‌ها مانند هدر، پاورقی، ناوبری و… به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا ساختار وبسایت را بهتر درک کنند.

همچنین زی لایسنس دارای سرویس های بسیار دیگری است که میتوانید با ورود به صفحه موردنظر هر سرویس مزایای هر سرویس را مشاهده نمایید. برای اینکه نوع و طرح اسکیمای خود را تغیر دهید، اول باید اسکیمای موجود در صفحه را پاک کنید. سپس از شما سوال می‌شود که می‌خواهید این بخش را حذف کنید و بر روی دکمه Yes بزنید. به این نکته توجه کنید که با انجام مراحل بالا شما هیچ اسکیمایی به صفحات خود اضافه نکردید و بلکه پیشفرض آن‌ها را انتخاب کرده‌اید. در مرحله بعدی می‌توانید انتخاب کنید که اسکیمای شما بر روی چه برگه‌هایی اعمال شود.

در کنار تب‌های عمومی و پیشرفته تبی به اسم Schema قرار دارد که با کلیک کردن بر روی آن به تنظیمات اسکیمای افزونه رنک مث دسترسی پیدا می‌کنید. اگر اسکیما مربوط به محصولات را انتخاب کنید، قادر خواهید بود که اطلاعات اضافی از جمله قیمت، موجود بودن در انبار و … را به اسکیما اضافه کنید. بعد از انجام تنظیمات مربوط به سایت، افزونه برای اضافه کردن داده‌های ساختار یافته به بخش مشخصی از محتوا آماده است. این افزونه دو بخش Configuration و Customization برای پیکربندی تنظیمات دارد. اگر می‌خواهید اطلاعات خاصی را در ریچ اسنیپت شما به نمایش درآید در این بخش می‌توانید آن را مشخص کنید.

نشانه گذاری‌های اسکیما کدهایی در پشت پرده هستند که به گوگل کمک می‌کنند تا اطلاعات درستی را در ریچ اسنیپت‌ها قرار دهند. با اینکه گوگل روز به روز در حال هوشمندتر شدن هست ولی همچنان برای انجام خیلی از کارهای ساده نیاز به کمک وبمستر‌ها دارد. مثلا شما باید با استفاده از اسکیما به گوگل بگویید که این محصول من 4 ستاره از مشتری‌ها کسب کرده، یا اینکه شماره تماس شرکت من این شماره است و این عدد را در صفحه نتایج خود نمایش بده. در ضمن افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند، این کدها را در جایی از صفحه شما مشاهده نمی‌کنند و این کدها تنها برای موتورهای جستجو قابل دیدن است. این نشانه‌گذاری‌ها انواع مختلفی دارند ولی در نهایت همگی منجر به نمایش متفاوت نتایج خواهند بود. این تفاوت در نحوه ارائه اطلاعات به کاربرانی است، که موضوعی را جستجو کرده‌اند.

این روش نشانه گذاری یک روش منطقی و مناسب برای علامت زدن (برچسب زدن) داده های متنی و عددی و … است. ما گفتیم که استفاده از کد اسکیما داده های وب سایت را برای موتورهای جستجو قابل درک می کند، اما همه این داده ها را نمی تواند بشناسد و درک کند. برای مثال قادر به درک و تشخیص تاریخ و زمان نیست، چون تاریخ دارای فرمت های متفاوتی است. به همین منظور سئو کاران به جای استفاده از Schema برای اضافه کردن و شناساندن تاریخ در کدهای HTML از نشانه گذاری Event استفاده می کنند. ایده آل برای فروشگاه های آجر و ملات یا ارائه دهندگان خدمات با مکان های فیزیکی. این الگو اطلاعات مهمی مانند آدرس، شماره تلفن، ساعات کار و حتی نظرات مشتریان را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد.

شامل اطلاعاتی مانند نام رویداد، تاریخ، زمان، مکان (فیزیکی یا مجازی) و یک توضیح جذاب. این می تواند آگاهی از رویدادها و ثبت نام های شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تمامی دایره واژگان و دستورالعمل‌های لازم جهت اضافه کردن این داده‌های ساختار یافته به وب سایت‌ها در سایت Schema.org موجود است. بسته به نوع سایت و سیستمی که برای مدیریت سایتتان استفاده میکنید، نحوه اضافه کردن ساختار Schema نیز به سایت شما متفاوت خواهد بود. مثلا اگر سایت شما یک سایت HTML استاتیک باشد، باید کدهای مربوطه را با بهره گیری از راهنمای درج شده در سایت schema.org خودتان شخصا به صفحات و بخش های مربوطه اضافه کنید. در مرحله قبل نوع اسکیمایی که می‌خواهیم به صفحات خود اضافه کنیم را انتخاب کردیم.

از سوی دیگر، اسکیما یک استاندارد خاص برای تعریف استراکچر دیتا است؛ استانداردی که شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، بینگ، یاهو و یاندکس با هم همکاری داشته و آن را به‌وجود آورده و تعریف کرده‌اند. اگر میخواهید کارها را برای مهمترین صفحات خود افزایش دهید، میتوانید URL خود submit your URL را برای فهرست مجدد با استفاده از سرچ کنسول Google ارسال کنید. به جای اجرای فوری یک خزیدن دیگر، ایده خوبی است که از نوار ابزار SEO برای بررسی دقیق تغییرات خود استفاده کنید. در تصویر زیر نمونه‌ای از یک گراف دانش مربوط به تصاویر و اطلاعات یک شخصیت را مشاهده می‌کنید. این نوع کارت‌ها اصولاً به شیوه‌های قابل ‌لمس طراحی می‌شوند، تا در تلفن‌های همراه برای کاربران جذاب‌تر باشند.

هنگامی که شما کارهای نشانه گذاری را انجام دادید از ابزار Structured Data Testing Tool در گوگل جهت چک کردن اینکه همه دستورالعمل ها به درستی عمل می کنند، استفاده کنید. برای قسمت های دیگر سایت مثل رویدادها، محصولات، نویسنده، ویرایش هایی که در سایت انجام شده، عکس های سایت، عنوان های استفاده شده در سایت، فرمت صفحه، تاریخ انتشار محتوا در صفحه و … می توان از کد اسکیما استفاده کرد. برای استفاده آسان تر به سایت schema.org مراجعه و حتی از کدهای دیگر در سایت استفاده کنید. در شرایط خاص، به دلیل محدودیت‌های زیرساخت فنی وب‌سایت، مانند سیستم‌های مدیریت محتوای قدیمی، امکان پیاده‌سازی طرح‌واره JSON-LD وجود ندارد. در این موارد، تنها گزینه علامت گذاری HTML از طریق Microdata یا RDFa است.

قیمت محصولی که در سایت خود می‌فروشید چقدر است؟ کافیست عدد مورد نظر خود را بدون هیچ واحد پولی‌ای وارد کنید. اگر در بخش بالا گزینه Shortcode را انتخاب کرده باشید، باید کد این بخش را بر روی بخشی از صفحه که می‌خواهید بررسی‌ها قرار بگیرند پیست کنید. اگر شما از ورژن رایگان افزونه Rank Math استفاده می‌کنید در این بخش احتمالا دسترسی به تنظیمات سفارشی سازی اسکیما نخواهید داشت. برای این کار کافی است به جای انتخاب All Post گزینه‌ی دیگر Specific Pages/Post/Archives و … را انتخاب کنید تا اسکیمای شما فقط بر روی این پست‌ها نمایش داده شود. ولی اگر مثلا وبلاگ شما در مورد آشپزی است و دستور پخت غذاها را در آن قرار می‌دهید بهتر است از اسکیمای Recipe استفاده کنید.

در بالا برخی از محبوب ترین کاربردهای طرحواره ای که گوگل و سایر موتورهای جستجو پشتیبانی می کنند ذکر شده است. در تصویر زیر آدرس صفحه اصلی سایت دیجی کالا را وارد کرده‌ایم تا ببینیم در صفحه اصلی خود از چه نوع کد اسکیمایی استفاده می‌کند. در ۴ وبسایت اول کدهای اسکیما به صورت JSON-LD تولید می‌شوند و تقریبا روش کار یکسانی دارند. در این روش با توجه به نوع فعالیت سایتمان از برنامه‌نویس می‌خواهیم افزونه‌ای برای ما بنویسد که برای هر صفحه از سایتمان اسکیمای مورد نظر را تولید کند. برای این کار، می توانید از ابراز رسمی Structured Data که توسط گوگل توسعه داده شده استفاده کنید. روش کار به این صورت هست که آدرس سایت خودتان را قرار میدهید و سپس تمامی داده های ساختار یافته را تشخیص داده و لیست می کند.

می‌توانید دوره schema markup را تهیه نمایید و به برنامه نویس سایتتان بدهید تا با این موضوع به صورت کامل آشنا شود. معمولا ابزارهای آنلاین، کدهای schema markup را به صورت JSON-LD تولید می‌کنند. در این صفحه فقط به نحوه ساخت و استفاده از schema markup می‌پردازیم. چنانچه با اسکیما آشنا نیستید، ابتدا مقاله Schema Markup چیست را مطالعه فرمایید و سپس به این صفحه بازگردید. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد استفاده از این روش کسب کنید، سایت CSS-Tricks یک آموزش کامل و جامع در مورد چگونگی استفاده دستی از ACF و افزودن داده های ساختار یافته دارد. حتما توجه کرده اید که گاهی وقتی در مورد یک شرکت، شخص، یا محصول خاصی در اینترنت جستجو میکنید، یک بلاک اطلاعات به همراه تصویر مربوطه در سمت راست نتایج برای شما به نمایش در می آید.

ممکن است یک نوع شی داشته باشید که دارای تعریف schema.org است اما توسط موتورهای جستجو پشتیبانی نمی شود. بعضی دیگر از افزونه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که اسکیمای مورد نظرتان را به صورت دستی بسازید و در صفحه مربوطه قرار دهید. از شما نوع اسکیمای مربوطه را می‌پرسند، سپس جاهای خالی را با توجه به اطلاعاتتان پر می‌کنید و سپس کد اسکیمای ساخته شده را کپی می‌کنید. البته بعضی از اسکیماها مانند VideoObject یا اسکیما faq را نمی‌توان به صورت کاملا اتوماتیک ساخت و نیاز دارند با توجه به محتوای صفحه و به صورت دستی ساخته شوند. در این مقاله با آموزش اسکیما و نحوه استفاده از schema markup در خدمت شما هستم. اگر در مورد rich snippets و structured data وردپرس سوال دارید، در بخش نظرات مطرح کنید.

افزودن طرحواره به Google اجازه میدهد ساعات کاری، بخشهای مختلف کسب وکار شما و موارد دیگر را نشان دهد. در اینجا نمونه های از این که اسکیما مارک آپ مقاله چگونه می تواند باشد آورده شده است. موارد ذکر شده به تنظیمات افزونه‌های سئو مرتبط هستند، اما در صورت تمایل باز هم می‌توان به کمک افزونه‌های دیگر، نشانه‌های Schema را به وبسایت اضافه کرد. در تصویر بالا نمونه‌ای از کارت‌های غنی را مشاهده می‌کنید، که پس از جستجوی محصولات نمایش داده شده است. با این روش نحوه نمایش نتایج مربوط به سایت شما با سایر رقبا متفاوت خواهد بود و همین تغییر ساده (مثلا نمایش ستاره های امتیازدهی) شانس کلیک شدن بر روی سایت شما را افزایش میدهد.

گوگل طرح JSON-LD را ترجیح می دهد زیرا ساده ترین روش اعمال و نگهداری است. این روش معمولا برای مواقعی است که کد را توسط ابزار آنلاین ساخته‌اید و می‌خواهید ببینید از نظر گوگل قابل تایید است یا خیر. پس از اضافه کردن Structured Data در سایت، حتما با استفاده از ابزار تست گوگل سایت خود را بررسی کنید. هنگامی که structured data  را به سایت خود اضافه می کنید، تایید اعتبار  آن نیز مهم است. علاوه بر اضافه کردن، داده های ساختار یافته اولیه، Rank Math به شما اجازه تنظیم Rich Snippet ها را برای هر بخش از محتوا را می دهد که قابل انتخاب از بین 14 نوع اسکیما می باشد.

با افزایش استفاده از دستگاهایی مانند Google home، Alexa و… تعداد افراد بیشتری به سمت جستجو با صدا روی آورده‌اند. با فعال کردن این گزینه به گوگل اعلام می‌کنید که برگه شما speech-friendly است و شما را در نتایج جستجو قرار دهد. بعد از کلیک کردن بر روی Schema Generator صفحه‌ای همانند عکس زیر را مشاهده خواهید کرد و تمامی اسکیماهای پشتیبانی شده توسط رنک مث را خواهید دید. برای درک تفاوت میان اسکیما و استراکچر دیتا، ابتدا باید بدانیم که این دو مفهوم به چه معنا هستند. استراکچر دیتا Structured data به هر نوع داده‌ای گفته می‌شود که به‌شکل سازمان‌یافته و ساختاریافته ارائه شده باشد. داده های ساختاری که طرحواره JSON-LD را از طریق نوار ابزار SEO Ahrefs نشان می دهد.

اضافه کردن این کدهای نشانه گذاری به موتورهای جستجویی مثل بینگ، گوگل و یاهو کمک می کند تا عناصر وب سایت را درک کنند و اطلاعات را به طور مفید و کاربردی از طریق کلمات کلیدی سایت پردازش و به کاربر ارائه دهند. این نشانه گذاری ها به کمک موتورهای جستجو می آیند تا بفهمند که کلمات کلیدی سایت مرتبط با چه موضوعی است. اگرچه لزوماً یک عامل رتبه‌بندی مستقیم نیست، اما Schema با دادن بهترین فرصت به موتورهای جستجو برای تفسیر صحیح محتوای شما و دادن بهترین شانس به کاربران برای یافتن آن، به سئوی شما کمک می‌کند. این فرمول همچنین می تواند برای ساختن نمودار داده ای از موجودیت ها و موضوعات استفاده شود. استفاده از نشانه گذاری معنایی در این روش، وب سایت شما را با نحوه طبقه بندی موجودیت ها توسط الگوریتم های هوش مصنوعی هماهنگ می کند و به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت و محتوای شما را درک کنند.

همه سایت‌ها به دنبال آن هستند که توجه کاربران بیشتری را جلب کنند و در نتایج جستجو جایگاه بهتری بدست آورند. در این راستا، استفاده از Schema Markup به‌عنوان یکی از ابزارهای سئو می‌تواند به شما در کسب رتبه‌های بالاتر و ارائه اطلاعات بهتر به موتورهای جستجو کمک کند. نشانه گذاری صفحات سایت کاری دشوار است مخصوصا اگر سایت شما دارای صدها و شاید هم هزاران صفحه باشد. تفاوت عمده این است که باید در Schema.org به میکرو دیتای کدهای HTML اضافه شود. این سایت دارای استانداردهایی است که برای موتورهای جستجو قابل فهم است. سایت Schema.org الگوهایی دارد که وب مسترها می توانند برای نشانه گذاری (schema Markup) و ارائه نتایج بهتر به کاربران از آن استفاده می کنند.

اطلاعاتی مانند نام کسب‌وکار، آدرس، شماره تلفن و ساعات کاری در این اسکیما تعریف می‌شوند. اما افزونه‌های رایگان هم برای این منظوز وجود دارند که در ادامه به آموزش آن‌ها می‌پردازیم. میکرو دیتا سه تگ مختلف Item Prop، Item Type، Item Scope است که هر کدام در موارد مختص خود مورد استفاده قرار می گیرد. به دنبال راه حل بازاریابی محتوا برای افزایش ترافیک و درآمد هستید؟ من بنیانگذار و مدیر عامل سابق سئو قابل اندازه گیری هستم... برخلاف Microdata که از URL برای شناسایی انواع استفاده می کند، RDFa از یک یا چند کلمه برای طبقه بندی انواع استفاده می کند. سپس مکان، اطلاعات تماس، ساعات کار از دوشنبه تا شنبه و ساعات کاری متفاوت در روز یکشنبه را ارائه می دهد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری